Nuffnang Ads

Friday, March 4, 2011

Durian kembali...

Dalam bbrp minggu nih, aku perasan yg di daerah bentong dah mula ada durian, bila tanya pada en hazman "ladang bapak kita takde durian ke bang", dia cakap takde kot, yg ada ni durian kawen (D24, Musang King). Tapi naluri kedurianan aku tetap merasakan kat ladang (ladang getak ok, bukan ladang durian) ada buah durian. Sabtu lepas aku ajak dia g ladang, dia cakap buat pe, bukannya ada buah. Ari ahad aku ajak lagi, akhirnya dia akur. Kitaorg g jugak ladang, sampai sana terkejut jugak tgk banyak pokok durian yg berbuah... (Pokok durian ni arwah mak mertua tanam, masa getah tanam semula). En hazman pun terkejut+teruja, yelah tak sangka berbuah plak, selalunya antara bulan 6-8 baru berbuah. Sekarang ni buah dah tak ikut musim... Pokok cempedak pun ada jugak yg berbuah walaupon tak sehebat musim tahun lepas, at least ada gak buah...

Tengah dok ronda2 dengar bunyi "gedebusss" rasanya ada buah jatuh... Kitaorg pergi cari, lama gak nak cari pasal ladang agak semak. Tapi tak jumpa pun, bau ada. Rasanya buah buruk jatuh, halal jelah.

So, dari pemerhatian en hazman, buah2 ni akan gugur dalam masa 2-3 minggu lagi, skrg asik gugur buah buruk je. Dalam masa terdekat ni en hazman pun sibuk lah ke ladang membersihkan bawah2 pokok durian (senang kalau durian gugur nak cari buah). Mengikut perangkaan dan perkiraan agak banyak jugak buah kali ni. Lepas lah kalau nak makan satu family, siap berlebih lagi.

InsyaAllah, nnt kalau ada rezeki aku panggil korang semua datang makan k......


KALAU ANDA PENCINTA DURIAN, PASTI ANDA AKAN DAPAT CARI DURIAN DALAM GAMBAR NIH...





No comments:

Post a Comment